- Blog firmowy
- 9 komentarzy
Pozycjonowanie sklepów internetowych jest dosyć specyficznym oraz nie zawsze łatwym zadaniem. Wielu e-handlowców nie zdaje sobie zapewne sprawy z tego jaki ogrom problemów czeka ich, jeżeli chcą należycie dostosować sklep pod wyszukiwarkę Google. Jest to jednakże nieuniknione, jeżeli chcą oni być widoczni w sieci, a jak wszyscy wiemy to właśnie Google nie ma sobie równych i jest stroną startową wielu potencjalnych konsumentów, a co za tym idzie może stać się ona dla nas jako handlowców źródłem pozyskania wielu nowych klientów. W tym artykule jednak postaram się możliwie szczegółowo naświetlić główne kwestie związane z pozycjonowaniem sklepów internetowych oraz sposoby poprawnego zastosowania zmian.
Optymalizacja strony
Jak w przypadku wszystkich innych rodzajów stron www, sklep na wstępie należy dostosować do wyszukiwarki poprzez optymalizację, tak aby była jak najlepiej postrzegana i nie naruszała wytycznych Google.
Ustawienie metatagów
Najważniejszym metatagiem, który pełni kluczową rolę w pozycjonowaniu jest metatag title. Aby przyniósł nam jak najwięcej dobrego należy zadbać o jego unikalność na każdej z podstron sklepu internetowego. Bardzo często jednak przez nieuwagę webmastera jest on ustawiony globalnie dla wszystkich podstron. Jest to podstawowy błąd optymalizacyjny, który jak najszybciej należy poprawić. Poniżej przedstawiam schemat właściwej konfiguracji.
Strona główna – tytuł strony
Przykład: L4 – sklep internetowy z bielizną.
Kategoria – tytuł kategorii
Przykład: Bielizna
Podkategoria – tytuł podkategorii
Przykład: Bielizna erotyczna
Produkt – tytuł produktu
Przykład: Milena 618/2 Velvet
Niekiedy w skryptach sklepu występuje domyślne połączenie tytułów w miarę zagłębienia, tak więc nasz tytuł może prezentować się następująco:
Produkt – tytuł produktu – tytuł podkategorii – tytuł kategorii – tytuł strony głównej
Co daje efekt w postaci: Milena 618/2 Velvet – Bielizna erotyczna – Bielizna – L4 – sklep internetowy z bielizną.
Jest to błędna konfiguracja z uwagi na długość tytułu, który maksymalnie powinien zawierać ok 70 znaków oraz z uwagi na generowanie duplikowanych tytułów w obrębie domeny.
Kolejnym metatagiem, którym warto się zainteresować jest description. Opis co prawda nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość zajmowanych pozycji, jednak warto przygotować dwa zdania marketingowe (ale tylko dla strony głównej). Jeżeli tekst będzie bardziej chwytliwy niż opis konkurencji, Twój sklep zanotuje wyższy współczynnik kliknięć z indeksu, co już ma bezpośrednie przełożenie na rankowanie.
Metatagiem keywords nie należy zaprzątać sobie głowy. Jeżeli jest domyślnie ustawiony zaleca się jego całkowitą eliminację.
Nagłówki
Jest wiele szkół definiowania nagłówków. Każda w jakimś stopniu może się sprawdzić. Poniżej jednak prezentuje moje obecne ustawienia.
Dla szablonu strony
Logo sklepu – div
Dla strony głównej
Tytuł – h1
Dla podstron kategorii/podkategorii/produktu
Tytuł – h1
Adresu URL
Zadbaj, aby adresy url miały przyjazną formę. Im URL jest krótszy tym lepiej. Poniżej przedstawiam propozycję zastosowania:
Strona główna – domena.pl
Kategoria – domena.pl/kategoria/
Podkategoria – domena.pl/podkategoria/
Produkt – domena.pl/produkt/
Unikalność treści
Mechanizmy wyszukiwania Google przywiązują bardzo dużą wagę do unikalności i jakości merytorycznej publikowanych przez nas tekstów. Postępując w pełni „książkowo” każda podstrona sklepu internetowego powinna zawierać unikalny tekst opisowy. Unikalność dotyczy zarówno naszej domeny, jak również innych stron w internecie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy handlowego ta kwestia zazwyczaj kończy się na wklejeniu tekstów produktów dostarczonych od hurtownika lub producenta. Niestety, ale takie posunięcie jest niedopuszczalne. Dlatego w oczach robotów Google Twój sklep będzie traktowany jako kopia konkurencji, uniemożliwiając tym samym przebicie się na szczyt indeksu. Zadbaj zatem w miarę swoich możliwości o jakość merytoryczną. Im więcej własnego tekstu będzie widoczne na stronie tym masz większą szansę na pozyskanie dodatkowego ruchu.
Unikalność wewnątrz domeny
Zakładam, że prowadzisz sklep, w którym znajduje się kilka tysięcy produktów. Każdy produkt na własny unikalny i obszerny opis. W związku z tym jesteś zadowolony, że Twoja praca została wykonana i zakończona. Nic bardziej mylnego. Specyfika sklepów internetowych, która jest nastawiona na funkcjonalność dla użytkownika generuje w swoich zasobach kilkukrotnie więcej takich samych lub mocno zbliżonych podstron dla robotów wyszukiwarki, co może negatywnie wpłynąć na poprawność indeksacji i wyświetlania tych stron, na których nam najbardziej zależy. Przykładem może być poszukiwanie przez potencjalnego klienta produktu z kategorii Bielizna –> Bielizna erotyczna, który poprzez wyszukiwanie trafił na dział Nowości w Twoim sklepie, w którym akurat z kategorii Bielizny erotycznej znajduje się tylko jeden produkt. Potencjalny klient widząc mały wybór jego zainteresowań wraca do indeksu wyszukiwania generując tym samym zwiększony współczynnik odrzuceń, który negatywnie wpłynie na ogólny wizerunek całej domeny. Gdyby ten sam klient trafił od razu na pierwszą stronę podkategorii Bielizna erotyczna z pewnością dopiero rozpocząłby poszukiwania swoich potrzeb, przechodząc kolejno na wiele innych podstron wewnątrz podkategorii i ostatecznie zamawiając jeden z produktów. W pierwszym przypadku klient spędził na stronie sklepu mniej niż 30 sekund, nie klikając w ogóle w głąb serwisu. W drugim oprócz zamówienia na stronie klient spędził kilka minut, klikając w wiele podstron naszego sklepu, dając tym samym informacje śledzącym mechanizmom Google, że nasza strona jest wartościowa i warto ją rankować wyżej dla innych. Jak więc sam widzisz, warto zadbać o to, aby użytkownik trafił we właściwe miejsce we właściwym czasie 🙂
Sklepy internetowe w wielu miejscach prezentują zupełnie te same listy produktów; te same, ale w innej kolejności; prawie te same lub tylko w jakiejś części podobne. Przykładem może być na pierwszej stronie kategorii listowanie produktów pierwszej strony pierwszej podkategorii, duplikacją może być również efekt filtrowania ostatecznej podkategorii po określonych kryteriach (np. od najtańszego), ilości wyświetlanych produktów.
Naszym zadaniem za pomocą dyrektywy rel=”canonical” będzie ukierunkowanie robotów Google we właściwą stronę, czyli w większości przypadków do pierwszej strony podkategorii.
Odnalezienie duplikatów
W sytuacji, gdy sklep posiada w sumie kilkadziesiąt tysięcy podstron odnalezienie wszystkich duplikatów może stanowić nie lada wyzwanie. Nie ma jednak rzeczy niemożliwych i poniżej przedstawiam sposób, w którym wykonasz to dość sprawnie i co najważniejsze za darmo. Do tego celu będziesz potrzebował 4 darmowych programów:
- Xenu – pobierz
- Notepad ++ – pobierz
- Screaming frog – pobierz
- LibreOffice Calc – pobierz pakiet LibreOffice
XENU
Wykorzystując XENU pobierasz wszystkie podstrony sklepu internetowego. Program nie ma nałożonych żadnych ograniczeń. Jedynym ograniczeniem jest Twój komputer i jego pamięć. Po zakończeniu procesu wciśnij CTRL + T i zapisz adresy do pliku tekstowego.
NOTEPAD ++
Zapisany plik otwórz w programie Notepad++. Następnie wciśnij CTRL+H
1. W „Szukany tekst” wpisz: \t.*
2. Zaznacz „wyrażenia regularne”.
3. Kliknij „Zamień Wszystkie”.
Następnie zapisz plik tekstowy.
Screaming Frog
Darmowa wersja Screaming frog posiada ograniczenie do pobrania 500 elementów strony, jednak po przełączeniu na Mode –> List limit zostaje zniesiony, co pozwala wczytać nam wcześniej przygotowaną listę z URL-ami. Po przeskanowaniu wszystkich elementów przejdź do ostatniej kolumny po prawej stronie o nazwie Hash, gdzie klikając w jego nagłówek możesz zebrać zbiorczo wszystkie elementy, które posiadają wartość Hash. Zrób to i usuń te, które nie zawierają tej wartości. Następnie eksportuj plik do formatu .csv.
LibreOffice Calc
Usuń kolumny od B-AA pozostawiając tylko dwie: Adress oraz Hash. Zaznacz je, następnie:
Format –> Conditional formatting –> Condition
Cell value is –> Duplicate –> New style –> Background (ustaw kolor) –> OK –> OK
W ten sposób zostaną oznaczone (w naszym przypadku kolorem żółtym) wszystkie podstrony, które się dublują.
Posiadając dane dotyczące powielonych podstron należy przystąpić do określenia kanonicznego adresu. W tym celu na wszystkich podstronach, które w Twojej ocenie są kopią umieść poniższy kod w sekcji head strony określając oryginalną lokalizację.
<link rel=”canonical” href=”http://www.domena.com/podkategoria”/>
Paginacja / Stronicowanie
Stronicowanie kategorii/podkategorii w sklepach internetowych jest zjawiskiem na tyle powszechnym, że z pewnością nie możesz go zignorować. Nieumiejętne zastosowanie paginacji może doprowadzić do niepotrzebnego duplikowania tytułów w obrębie domeny. Zakładając, że mechanizm wyszukiwarki nie jest w stanie za każdym razem precyzyjnie określić czy następna strona kategorii/podkategorii jest dalszą jej częścią musimy je ze sobą połączyć za pomocą dyrektywy rel=”prev”, rel=”next”, która w większości przypadków wyszukiwania produktów z podkategorii wyświetli jej pierwszą (fundamentalną), a nie na przykład ostatnią stronę.
Przykład zastosowania:
Na stronie podkategorii umieść w sekcji head kod:
<link rel=”next” href=”http://www.example.com/category?&page=2″ />
Na drugiej stronie paginacji umieść kod:
<link rel=”prev” href=”http://www.example.com/category” />
<link rel=”next” href=”http://www.example.com/category?&page=3″ />
itd.
Blokada
Istnieje wiele obszarów, które są w dużym stopniu oblegane przez użytkowników, jednak w żaden sposób ich widoczność dla wyszukiwarek nie przyczyni się do poprawy kondycji sklepu. W związku z tym warto zachować porządek i kondycję serwera, który zazwyczaj i tak jest przeciążony codziennym funkcjonowaniem skryptu i zablokować elementy takie jak: Wewnętrzne wyniki wyszukiwania, Koszyk, Rejestracja, Regulamin, 404. Do tego celu wykorzystaj kod:
<meta name=”robots” content=”noindex”>
Linkowanie i manipulacja popularności sklepu
Budowanie zaplecza linków jest procesem dość złożonym, który opiera się na pozyskaniu jak największej ilości wartościowych oraz tematycznych linków. Link przejawia swoją wartość w przypadku, gdy przechodzi przez niego rzeczywisty i regularny ruch (bez względu na atrybut nofollow, który również pośrednio może przyczynić się do wzrostu pozycji). W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych warto swoją uwagę skupić na pozyskiwaniu linków bezpośrednio kierujących na jak największą ilość produktów, następnie podkategorii, następnie kategorii i stronie głównej kończąc. W ten sposób uzyskasz ruch bezpośrednio skierowany na produkty, co w konsekwencji przełoży się na uzyskaniu wyższego współczynnika konwersji. Potencjalny klient, wpisując w wyszukiwarkę bardziej szczegółowe zapytanie jest mocniej nakierowany na zakup produktu niż w przypadku fraz ogólnych typu Bielizna.
Social media
Temat mocno na czasie, jednak opierając się na bazie własnego doświadczenia oraz ostatnich doniesień ze strony Google uważam, że media społecznościowe, a w szczególności Facebook nie przejawiają żadnej korzyści w kontekście pozycjonowania. Co wcale jednak nie oznacza, że ten temat możesz wyeliminować ze swoich działań marketingowych. Facebook jest nadal doskonałym narzędziem budowania świadomości marki dla firm. Sposoby pozyskania klienta w ten sposób często są mniej czasochłonne i kosztowne niż w przypadku pozycjonowania, ale to już jest temat na kolejny artykuł.
9 Komentarze
Ciekawy artykuł, część informacji była dla mnie nowością, za co dziękuję, nowej wiedzy nigdy za wiele. Dodatkowo od siebie mogę dodać, że dobrą opcją jest także katalagowanie, co można osiągnąć także za darmo korzystając z darmowych tego typu stron 🙂
Katalogowanie jest jak najbardziej dobrym dodatkiem, jednak teraz już coraz trudniej o dobre, a w szczególności darmowe katalogi.
Tutaj co prawda większość jest płatnych, ale warto się zainteresować – http://www.cezzy.pl/50-najlepszych-katalogow-aktualizacja-1-12-2011/
Unikalność opisów to nie do końca taka prosta sprawa. Jeśli są to informacja techniczne, to nic się nie poradzi, trzeba kopiować 😉
Unikalność opisów to bardzo trudna sprawa, jednak bezwzględnie niezbędna do wykonania i jak najbardziej możliwa. Kopiowaniem idziesz na łatwiznę, za co niestety Google nie premiuje w wynikach wyszukiwania. Jako przykład w naszej opinii dobrego wykonania opisów w sklepie jest http://www.meble.ogrodowe.net/
Jestem właśnie na etapie zakończenia prac na moim sklepem. Czas na jego optymalizację. Widzę, że będę miał sporo do roboty. Warto przebrnąć przez to wszystko co tu jest napisane? Ktoś próbował u siebie? Jaki jest efekt ostateczny?
To nie takie proste, sam mam sklep od roku i walczę o ruch na nim, jest dobrze ale nie tak jakbym chciał. Jak macie jakieś sugestie odnośnie mojej strony proszę napisanie.
Prowadzę sklep z częściami do telefonów http://rizeer.pl/ i może ktoś zerknąć i zobaczyć czy szata graficzna (na razie surowa) jest w miarę łatwa w obsłudze?
witam moze rowniez ktos sprawdzic ten sklep http://www.hertfordsupplements.co.uk z odzywkami dla sportowców w uk
http://www.grodzkimarketing.pl – blog o biznesie
Tworzenie stron www, coaching biznesowy… Kampanie reklamowe i szkolenia IT.